Implementation Of Culture-Based Learning Models To Improve Students' Mathematical Communication

Authors

  • R. Maisaroh Rezyekiyah Siregar 4Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • E. Elvis Napitupulu Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Mulyono Mulyono Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Aidil Susandi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia

Keywords:

Learning models, Culture, Mathematical Communication

Abstract

The culture-based learning model is a learning innovation and a solution for improving students' mathematical communication skills. The culture-based learning model is able to motivate students in aspects of their complete cognitive development. This research aims to determine the implementation of a culture-based learning model to improve students' mathematical communication skills. The method used in this research uses literature study. Literature was reviewed based on method, year of publication, and main findings. The results of this research literature study show that the implementation of a culture-based learning model has a positive impact. The implementation of a culture-based learning model is able to stimulate students' curiosity about learning, causing students to be active in providing responses, so that this can trigger an increase in students' mathematical communication skills.

References

Anderson, G., & Arsenault, N. (2005). Fundamentals of educational research. In Fundamentals of Educational Research. https://doi.org/10.4324/9780203978221

Aufa, M., & Multina, M. (2022). EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL BERBASIS KONTEKS BUDAYA DALAM MENINGKATKAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA. JURNAL MATHEMATIC PAEDAGOGIC, 7(1). https://doi.org/10.36294/jmp.v7i1.2702

Farda, H., Zaenuri, & Sugiarto. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran POGIL Bernuansa Etnomatematika Berbantuan LKPD terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 6(2).

Indriani, M. N., & Imanuel. (2018). Pembelajaran Matematika Realistik Dalam Permainan Edukasi Berbasis Keunggulan Lokal Untuk Membangun Komunikasi Matematis. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1.

Jacobus, A. (2018). Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar {357 PENGGUNAAN MEDIA “BUNGNGE TALLO” UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN BILANGAN KUBIK PADA SISWA SEKOLAH DASAR. All Rights Reserved P-ISSN, 2(2).

Jamil Suprihatiningrum. (2013). Strategi Pembelajan. Strategi Pembelajaran (Suatu Pendekatan Bagaimana Meningkatkan Kegiatan Belajar Siswa Secara Transformatif), 201909025.

Khairunnisyah, K., Syahputra, E., & Ahyaningsih, F. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Budaya Mandailing (PMR-B2M) untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1). https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1952

Kleden, M. A., Geradus, U., & Sugi, Y. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Kontekstual Berbasis Budaya Pesisir. In Seminar Nasional Matematika dan Aplikasinya.

Kusniyati, H., & Pangondian Sitanggang, N. S. (2016). APLIKASI EDUKASI BUDAYA TOBA SAMOSIR BERBASIS ANDROID. JURNAL TEKNIK INFORMATIKA, 9(1). https://doi.org/10.15408/jti.v9i1.5573

Nofrianto, A., Maryuni, N., & Amri, M. A. (2017). Komunikasi matematis siswa: pengaruh pendekatan matematika realistik. Jurnal Gantang, 2(2).

Ontario Ministry of Education. (2005). The Ontario Curriculum, Grades 1 to 8: Mathematics.

Purwandari, A. S., Astuti, M. D., & Yuliani, A. (2018). Evaluasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1). https://doi.org/10.30738/indomath.v1i1.2219

Santrock, J. W. (2011). (2011). Santrock. Perkembangan Anak Edisi 7 Jilid 2. (Terjemahan: Sarah Genis B) Jakarta: Erlangga, 66(2008).

Sari, D. N., Harahap, I. H., Napitupulu, E. E., Al-washliyah, U. M. N., Garu, J., & Negeri, U. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS MELALUI BLENDED LEARNING BERBASIS BUDAYA DITINJAU DARI PROSES JAWABAN PESERTA PENDAHULUAN Komunikasi yang efektif tercipta ketika informasi yang disampaikan oleh informan kepada pendengar dapat dimengerti dan tidak . 12(1), 22–33.

Sumandya, I. W. (2019). Meningkatkan Kemampuan Komunkasi Matematis Melalui Pendidikan Matematika Realistik Bermuatan Budaya Lokal. Prosiding Senama PGRI, 1(2000).

Sumarmo, U. (2014). Pengembangan Hard Skill dan Soft Skill Matematik Bagi Guru dan Siswa untuk Mendukung Implementasi Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Program Pasca Sarjana STKIP Siliwangi Bandung, 1.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta: PT. In Rineka Cipta.

Susanto, E., Rusdi, R., & Susanta, A. (2021). Pembelajaran matematika realistik berbasis budaya masyarakat bengkulu dalam meningkatkan komunikasi matematis mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 6(1).

Sutarno. (2012). Serba-serbi manajemen bisnis. In Graha Ilmu (Vol. 53).

Syasri, S. I. R., Hasanuddin, H., & Noviarni, N. (2018). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis: Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1). https://doi.org/10.24014/juring.v1i1.4770

Tamur, M., Kusumah, Y. S., & Juandi, D. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Etnomatematika sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Mahasiswa PGSD. Jurnal Pendidikan Matematika Sigma Didaktif, 1(1).

Trianto. (2010). Model pembelajaran terpadu konsep, strategi dan implementasinya dalam KTSP. In Bumi Aksara.

Wardani, O. P., Pujiastuti, H., & Ihsanudin. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Konteks Budaya Lokal untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 06(02).

Wikipedia.(2022).wikipedia.Inwikipedia.https://id.wikipedia.org/wiki/Provinsi_di_Indonesia#cite_note-1

Downloads

Published

2024-01-31